Scania

Scania V8 Bracelet

Bakgrund

Scania är ett globalt varumärke med lång historia, välkända för att bygga premium-lastbilar, motorer och bussar. Vad de är mindre kända för är digital tjänsteutveckling, så när de lanserade en smartwatch för lastbilsförare – så fanns det såklart ett nyhetsvärde i sig. Men hur skapar man spänning kring lanseringen av deras andra generation smartwatch – när det där nyhetsvärdet redan är förbrukat? Och hur tilltalar man en kundskara vars största intressen snarare är mullrande V8:or, vinande turbos och vridmoment?

Lösning

I Scanias historik finns en motor som är fullkomligt legendarisk bland Scania fans – den första Scania V8:an – LB140. Motorn som i slutet på 60-talet gav Scania smeknamnet ”King of the Road”. Efter mycket letande, så hittade vi till slut i Grekland ett LB140 motorblock som var bortom restaurering – med målet att ge det ett nytt liv på ett annat sätt: Genom att smälta ner det och från metallen skapa en limiterad upplaga V8-klockarmband som såldes tillsammans med Scanias andra generation smartwatch.

Armbandet lanserades med en cinematisk och stämningsfull film som visade processen, och vi tog även fram en ”behind the scenes”-film för att visa de presumtiva kunderna att hela projektet faktiskt gjordes på riktigt. Inget skarvande med sanningen. Inget fusk.

Resultat

Filmen ”The King of the Road. Reborn,” publicerades i Scanias sociala kanaler med över 2.5 miljoner sammanlagda följare – och möttes av rekordstort engagemang.

Så hur fick vi Scania fans att bry sig om en andra generations smartwatch? Jo, genom att bokstavligt talat koppla samman den med en fysisk artefakt ur motorhistorian.