O.P. Anderson

Aquavit Stories

Bakgrund

O.P. Anderson är inte bara den mest sålda akvaviten i Sverige utan också den svenska originalakvaviten med 130 år på nacken. Utöver Sverige är O.P. Anderson framförallt en storsäljare i Danmark och Tyskland, och fokus är att växa på nya marknader som till exempel England och USA. Konkurrensen är dock enorm och O.P. Anderson måste hela tiden arbeta för att vara relevant för både befintliga och potentiella målgrupper och ta varje chans att skapa engagemang, främst via Instagram.

Lösning

Ett varumärke med en sådan lång historia av hantverksmässigt tillverkad akvavit, har mängder av historier att berätta. Och betänker man alla tillfällen en O.P. Anderson öppnats och serverats, blir det många, många fler. Lägger man dessutom till att det är en akvavit som historiskt sett druckits som en snaps, men som lämpar sig lika bra som en cocktailsprit och är en perfekt dryck att matcha till mat, ja då är antalet historier att berätta närmast hisnande.

Därför tog vi fram Aquavit Stories. Ett “tv-format” för Instagrams IGTV där vi valde att berätta några av alla dessa historier.

Sex avsnitt där tittaren får följa med och till exempel ta del av vad som skiljer akvavit från annan sprit, dess historiska roll som medicin, traditioner och sånger som förknippas med skålandet med en O.P. Anderson, hur man dricker den för att den ska smaka som bäst, hur man kan tänka kring cocktails och akvavit eller vad man bäst äter till en O.P. Anderson.

Varje avsnitt är mellan tre till fyra minuter och berättas av världens enda Akvavit Master Blender, Jonas Odland.

Resultat

Antalet följare på O.P. Andersons Instagram ökade med cirka 10% och avsnitten blev de poster som skapade mest engagemang på hela kontot. Dessutom gav varje avsnitt, O.P. Anderson massor med ytterligare anledningar att kommunicera och därmed skapa än mer engagemang.